
En helt underbar video har spritts ordentligt senaste veckan. Storyn går ungefär så här: ”When he was 8, Mike King promised his dad that he would buy him a ’57 Chevy Bel-Air for his 57th birthday. His father had grown up as one of seven children in a poor family. Look what happens when Roger gets his car”.
Som sagt, det är en underbar story, men det är långt ifrån den enda videon av den här typen som är postad på Youtube. Nätet är fullt av dem faktiskt, men ingen av dem har fått sådan enorm spridning som just den här videon. Den här filmen till exempel är egentligen lika fin som Mike King-storyn men har knappt fått någon spridning alls.
Men hur kommer det sig att just Mikes story har fått en sådan enorm spridning? Well, det är inte så konstigt att videon har fått över 12 miljoner visningar när alla från Reddit till Gawker och Elite Daily har postat den. Men varför har så många postat just den här? För att den har en stark story såklart. Med ingredienser som “Mike King promised his dad that he would buy him a ’57 Chevy Bel-Air for his 57th birthday” och “His father grew up in a poor family as one of seven children”, skapas en stark story som gör att du verkligen känner pappans känslor när han får sin bil.
Mike King är troligtvis ingen professionell kommuniktör och det är något särskilt charmigt med att han lyckas få en sådan viral hit. Ett resultat som varje marknadsförare skulle drömma om i en kampanj. Du som jobbar med kommunikation, ta en stund och fundera varför just den här videon spreds över hela nätet när så många andra liknande filmer inte har gjort det? Det är små skillnader mellan de många liknande filmerna, men det är detaljerna som gör hela skillnaden.