
Att ha rätt känsla och använda rätt tonalitet, särskilt i en snabb social kanal som Twitter, är en av de största utmaningarna för ett företag i sociala medier. Under NBA-slutspelet mellan Miami Heats och San Antonio Spurs, där Miamis stjärnforward LeBron James fick kramp i slutminuterna, skickar Gatorade ut de här lätt okänsliga tweetsen och får välförtjänt kritik. http://yhoo.it/TDuuZM
En schysst och charmig fajt mellan varumärken är alltid kul att följa och folk gillar det. SJ och SAS har ju haft en del sköna “reklambråk” genom åren. Den som kan sin reklamhistoria minns nog “Hey we’re the monkeys”-reklamfilmen och några andra filmer på samma tema som gick för många år sedan.
Den här underbara bannern är ett annat lite senare exempel.
Old Spice och Taco Bell hade också ett litet uppskattat battle för ett år sedan.
http://www.adweek.com/adfreak/taco-bell-and-old-spice-mix-it-twitter-141842
Att bråka med en konkurrent kan vara ett effektivt sätt att marknadsföra sig. Men det krävs rätt fingertoppskänsla för att landa bra i attacken. Och det måste göras med värme, inte med skadeglädje som i Gatorades fall.